הניצחון של נתניהו מכה גם בחברי הכנסת של הליכוד

64 המנדטים שהשיג נתניהו נטרלו לחלוטין את כוח הסחיטה של חברי הליכוד ופירקו את ההתארגנויות שנבנו לאורך הדרך ● פרסום השיחות של ישראל כ"ץ אמש עשוי לפגוע בסיכויו לתיק בכיר ● לעומת זאת, מול סמוטריץ' ובן-גביר נתניהו חסר אופציות והשניים כנראה יקבלו את התיקים שהם דורשים: האוצר וביטחון פנים ● פרשנות

ח"כ ישראל כ"ץ (צילום: אריה לייב אברהמס/פלאש90)
אריה לייב אברהמס/פלאש90
ח"כ ישראל כ"ץ

אחת האכזבות הגדולות של חברי הכנסת בליכוד היא מגודל הניצחון של בנימין נתניהו בבחירות בשבוע שעבר.

64 המנדטים שהשיג ראש הממשלה הנבחר נטרלו לחלוטין את כוח הסחיטה של חברי הכנסת שלו ופירקו את ההתארגנויות שהיו לאורך כל הדרך. חברי כנסת שדיברו אחרי הפריימריז על כוחם הסגולי ועל האפשרות להשיג כל תיק שירצו כאשר נתניהו יעמוד על 61 מנדטים, ממלאים היום את פיהם מים. הדרך להשיג תיק בכיר אצל נתניהו עוברת בדברי חנופה וכיבושים ולא בניפוח שרירים.

הפריימריז הסוערים שהיו בליכוד באוגוסט האחרון מקרינים ישירות על הרכבת הממשלה. השבוע הקרוב מתוח במיוחד. נתניהו רוצה ליצור תקדים ולהשביע את הכנסת ואת הממשלה החדשה שלו במקביל, ביום שלישי הבא.

ראש הממשלה הנבחר דורש נאמנת מוחלטת ופרסום השיחות של ישראל כ"ץ אתמול בערוץ 12, כאילו ביקש להקים סיעה לעומתית לנתניהו כדי לתבוע לעצמו את תיק האוצר, עשוי לפגוע בסיכויים שלו לתיק בכיר.

כל האנשים שהיו לכאורה שותפים בהתארגנות הזו – דוד ביטן, דוד אמסלם, נסים ואטורי (המועמד שנבחר בגליל ובעמקים) וחנוך מילביצקי (המועמד שנבחר בפתח תקווה) – מתנערים ממנה היום. גם לכ"ץ עצמו ניתנה הזדמנות להכחיש את הדברים בפני נתניהו.

במהלך סוף השבוע, אחרי שנפוצו שמועות על "הסיעה בתוך סיעה" ועל הקלטות שעומדות להתפרסם, התקשרו אנשי לשכת נתניהו לכ"ץ וביקשו ממנו להתנער מהדברים. כ"ץ סירב וטען שהוא לא מתעסק "בשטויות האלה". אמש הגיע הפרסום של עמית סגל, ומקורבי נתניהו אמרו כי הדברים שאמר בהקלטות מרחיקים את כ"ץ מתיק בכיר בממשלה הבאה.

במהלך הפריימריז בליכוד, להזכיר, התמודדו שתי שלישיות מרכזיות על קולות הבוחרים. כ"ץ, אמסלם וביטן מצד אחד מול ניר ברקת, חיים כץ ומיקי זוהר מצד שני. עם פרסות התוצאות התברר כי חיים כץ פגע קשות בישראל כ"ץ שהתדרדר למקום ה-12 ברשימת הליכוד.

נתניהו לא עבד אז נגד ישראל כ"ץ, אבל הוא קידם מועמדים משלו וכך דחק את האחרים לאחור. דוד ביטן, מקורבו של כ"ץ, טוען לעומת זאת כי נתניהו ניסה לדחוק אותו לגמרי מהרשימה. נתניהו מכחיש כל קשר.

דוד ביטן, דודי אמסלם וישראל כ"ץ בשוק מחנה יהודה בסיור בחירות, 20 באוקטובר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
דוד ביטן, דודי אמסלם וישראל כ"ץ בשוק מחנה יהודה בסיור בחירות, 20 באוקטובר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בפגישה שקיים כ"ץ עם נתניהו הוא ביקש את תיק האוצר. כ"ץ הזכיר את ההצלחות שרשמו השניים בממשלת נתניהו האחרונה שבה שימש כשר האוצר, וחזר על הנאמנות שגילה לראש הממשלה לאורך כל הדרך. נתניהו הסכים עם הדברים אבל אמר לכ"ץ: "אני מצטער, אני לא יכול להתחייב לך על התיק הזה חודש לפני הבחירות".

בהקלטות שפורסמו אתמול נשמע כ"ץ אומר כי "נתניהו נותן תיק למי שהוא רוצה או למי שהוא חייב". ההישג הגדול של נתניהו בבחירות משחרר אותו ממחויבות כלשהי בליכוד, והכל נתון עכשיו דווקא לרצונו הטוב.

בהקלטות שפורסמו אתמול נשמע כ"ץ אומר כי "נתניהו נותן תיק למי שהוא רוצה או למי שהוא חייב". ההישג הגדול של נתניהו בבחירות משחרר אותו ממחויבות כלשהי בליכוד, והכל נתון עכשיו דווקא לרצונו הטוב

יחד עם זאת, נתניהו לא יכול לפגוע בשותפים הקואליציוניים שלו ולכן נראה כי החיבור בין בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר לבלוק משותף מול נתניהו יחייב אותו להעניק להם את שני התיקים שהם דורשים – האוצר לסמוטריץ' והמשרד לביטחון פנים לבן-גביר.

נתניהו, טוענים מקורביו, לא חושש לתת לבן-גביר את התיק לביטחון פנים. במהלך החודשים האחרונים, כך מתברר, ניהלו מקורביו בשליחותו שיחות רבות עם בן-גביר. הם טוענים שגילו איש פרגמטי וסיכמו איתו שיקבל את התקציבים למלחמה בפשיעה אבל לא יסכן את הממשלה בנושאים רגישים כמו הר הבית.

איתמר בן-גביר בבוקר למחרת הבחירות, 2 בנובמבר 2022 (צילום: פלאש90)
איתמר בן-גביר בבוקר למחרת הבחירות, 2 בנובמבר 2022 (צילום: פלאש90)

קשה לדעת אם בן-גביר יכול לעמוד בסיכומים כאלה, אבל בלשכת נתניהו סבורים כי דווקא המלחמה שינהל על הביטחון האישי תרגיע את בן-גביר, ובבחירות הבאות הוא יהיה כבר סיפור פוליטי אחר.

היום ייפגש בן-גביר עם נתניהו. הוא ייכנס אליו בדלת הקדמית מול התקשורת, וראש הממשלה הנבחר ילחץ את ידו ולא יברח הצידה כדי שלא לפגוש אותו על במה אחת, כפי שהיה באירוע המפורסם בכפר חב"ד רק לפני שלושה שבועות.

מקורבי נתניהו טענו אתמול כי יכניסו את בן-גביר לשגרה, וכך הסיפור שלו יירגע. "בן-גביר היה הלהיט  של הבחירות האלה", אומר מקורב, "הוא היחידי אצלנו שהביא קולות מהגוש השני.

"בן-גביר יהיה חייב להוכיח רצינות ויעילות ולשפר את ביטחון הפנים. לקראת הבחירות הבאות, אחרי כל המבחנים במשרד, זה לא יהיה אותו בן-גביר עם ההתלהבות הגדולה שקיבל גם בצפון תל אביב. התפקיד יעשה את שלו, לטוב ולרע".

"בן-גביר יהיה חייב להוכיח רצינות ויעילות ולשפר את ביטחון הפנים. לקראת הבחירות הבאות, אחרי כל המבחנים במשרד, זה לא יהיה אותו בן-גביר. התפקיד יעשה את שלו, לטוב ולרע"

עוד 649 מילים ו-1 תגובות
סגירה